خشک کن های هوای فشرده وسیله ای است که قطرات آب را از هوای فشرده داخل مخزن حذف می کنند . درایر هوا معمولا در بعد وسیعی از صنایع با قابلیت های فراوان کاربرد دارند . فرآیند فشرده سازی هوا قطرات موجود در هوا را زیاد می کند که شامل بخار آب هم می شود که آنها را به سمت لوله های پائین کمپرسور هدایت می کند. آب بیش از اندازه در کمپرسورهای هوا به شکل مایع و یا بخار می ماند و مشکلات زیادی را برای کار با کمپرسور ایجاد کند که شامل یخ زدن خطوط خروجی، از بین بردن تدریجی لوله ها و تجهیزات، از کار افتادن ابزار کنترل پروسه ی پنوماتیک، گرفتگی فرآیندها و محصولات و غیره و عدم کارای مناسب می شود.

انواع متعددی از درایرهای هوای کمپرسور وجود دارد که معمولا عملکرد آنها به وسیله ی قطره های شبنم (آب) توضیح داده می شود.

-درایر جذبی:

این سری محصولات شامل دو قسمت جدا هستند که هرکدام حاوی مواد جذب کننده قطرات آب می باشند  و هوای تولید شده توسط شیرهای سولنوئیدی و یک کنترلر دیجیتالی جهت جذب و جداسازی رطوبت به تناوب به هر یک از این دو برج وارد شده و پس از رسیدن به نقطه شبنم مورد طراحی، آماده مصرف خط هوای فشرده می شود.

مواد جذب کننده رطوبت در این دستگاه ها دارای سطوح متخلخل بسیاری می باشند که این خلل و فرج ها باعث جذب رطوبت هوای عبوری از کنار آنها شده و پس از رسیدن به نقطه اشباع این مواد توسط مقدار کمی از هوای کاملا” خشک تولید شده در برج بعدی، دوباره احیاء شده و آماده فرآیند جذب رطوبت در مرحله بعدی می شود. این مواد جذب کننده رطوبت، پس از طی عمر مفید خود که بستگی به نوع ماده جذب کننده رطوبت و مرغوبیت آن و بسیار مهم تر از آن نحوه توزیع هوا در داخل برج ها می باشد، خواص خود را از دست داده و بایستی مجددا” شارژ گردند.

مواد جذب کننده رطوبت استفاده از نوع مرغوب، بادوام و ارزان و قابلیت تهیه آسان در نظر گرفته شده است. · افزایش عمر مفید مواد جذب کننده رطوبت بواسطه طراحی منحصر بفرد گردش مناسب هوا در برج های این سری از محصولات. · رفع عیوب مربوط به سرویس و نگهداری با استفاده از یک سیستم کنترل توزیع فرمان و قطعات برقی. · ارتقای کیفیت هوا در این سری محصولات و رسیدن به نقطه شبنم تعریف شده به آسانی. · وجود هیترهای با راندمان بالا و مصرف انرژی حداقل خود در مدلهای هیتردار.

-درایرهای تبریدی:

این نوع درایرها که کاربرد فراوانی در صنعت هوای فشرده و استفاده از  پمپ باد دارد با استفاده از فرآیند سرد سازی هوای داخل دستگاه باعث می شوند تا قطرات آب در هوای دستگاه به راحتی در مسیر جداسازی این دستگاه قرار گرفته و قطرات آب موجود در هوای داخل مخزن را تا حد استاندارد پایین می آورد و در حقیقت هوا را عاری از رطوبت می نماید. گاز استفاده شده در این سیستم جهت سرد سازی سیال از گازهای مجاز توسط استانداردهای ایزو محیط زیست انتخاب شده و زمان بسیار زیادی تا شارژ مجدد آن مصروف می گردد. عدم استفاده از فیلترهای جذب غبار در این سیستم، حجم کمتر دستگاه، هزینه های پایین تر آن در نگهداری و سرویس این دستگاه ها باعث شده تا مصرف این سری محصولات به طرز چشمگیری در صنایع مختلف مشهود گردد.

لازم به ذکر است که اگر حساسیت دستگاه و فرآیندی که انجام میدهید به رطوبت زیاد نیست می توانید از تله آبگیر که هزینه ی کمتری دارد استفاده کنید