کمپرسور باد چیست :

کمپرسور باد وسیله ای است که برای متراکم کردن هوا از آن استفاده می شود . در  کمپرسورها فشار گاز یا بخار را متراکم می کنند و از هوای فشرده به منظور  تولید نیروی محرکه برای دستگاه های دیگر و .. استفاد می شود .اگر شما یکی از استفاده کنندگان پمپ باد هستید باید بدانید که نصب و راه اندازی صحیح دستگاه بسیار حائز اهمیت است که بر روی کارایی دستگاه تاثیر می گذارد.

نصب و راه اندازی پمپ باد

امروزه کمپرسور باد نقش مهمی در زندگی و صنعت بشری دارد . به کارگیری انواع آن در شاخه های مختلف صنایع ، پزشکی و کارگاهی و لوازم خانگی گویای اهمیت این ماشین  می باشد .

از جمله مصارف کمپرسور باد در لوازم خانگی می توان به استفاده از آن در یخچال ، فریزر ،کولر گازی ، جارو برقی و … اشاره نمود.  استفاده از کمپرسور باد در دریل های دندانپزشکی و هوای مورد نیاز در بیمارستانها از موارد پر کاربرد پزشکی این وسیله می باشد .

کمپرسور باد در صنایع هواپیمایی نیز برای تأمین هوای فشرده ی موتور توربین ها و در صنایع مختلف برای تأمین هوای فشرده سیستم های پنوماتیکی، ذخیره سازی گاز ، میعان گازها و …استفاده می شود .

از کمپرسور های باد در صنایع چوب نیز به منظور تولید نیروی محرکه اولیه برای پرچ و میخ زدن استفاده می شود.

امروزه کمپرسورها با انواع فشار مکش و فشار دمش طبق نیاز صنایع ساخته می شوند و به فروش می رسند .

ممکن است در هر کارگاه یا واحد صنعتی پمپ باد خریداری شود. پمپ باد از ۵۰ لیتر تا ۸۰۰۰ لیتر بر اساس نیازمصرف کننده با سیلندر و موتور های متفاوت می باشد. حال که از اهمیت پمپ باد در صنایع مختلف آگاه شدید اهمیت نصب و راه اندازی آن را درک می کنید.

نکات نصب و راه اندازی پمپ باد:

برای نصب و راه اندازی پمپ باد به منظور بهبود کارای دستگاه نکاتی را باید رعایت کرد که به ترتیب در ادامه مقاله بیان می شود.

سطحی که کمپرسور هوا قرار است بر روی آن قرار میگیرد باید صاف باشد پس ابتدا کمپرسور را در یک سطح تراز قرار دهید و اگر پمپ باد بزرگ است آن را در مکانی قرار دهید که هر روز نخواهید جا به جا کنید.

 بهتر است کمپرسور در محلی قرار گیرد که از آلودگی، ذرات غبار و پلیسه های فلزات دور باشد.

دمای ورودی هوا پمپ باد بسیار حائز اهمیت است. کمپرسور نباید در مکانی قرار گیرد که دمای هوا بسیار بالا باشد همچنین  کمپرسور نباید محصور شود و یا به گونه ای نصب گردد که امکان مکش هوا وجود نداشته باشد. زیرا به موتور پمپ فشار می اید و کارایی کمپرسور هوا کاهش می یابد. اگر کمپرسور باد را می خواهید در اتاقی نگهداری کنید حتما دریچه ای برای ورود هوا بگذارید و حتما در نظر داشته باشید که فضا کافی برای ورود پرسنل تعمیرات و نگهداری وجود داشته باشد.

بهتر است کمپرسور هوا به محل مصرف هوای فشرده نزدیک باشد هر چقدر فاصله کمپرسور تا محل مصرف بیشتر باشد میزان افت فشار در سیستم لوله کشی بیشتر می شود برای مثال اگر کمپرسور به دستگاه A وصل است حتی الامکان لوله کوتاه تری برای ارسال هوا استفاده شود .

حتما قبل از روشن کردن کمپرسور، روغن داخل پمپ باد را چک کنید!! میزان روغن می بایست حداقل تا نصف روغن نما باشد. در صورتی که روغن از این مقدار کمتر باشد، روان کاری سیلندرها و پیستون ها به خوبی انجام نمی شود و سبب قفل شدن و ایستادن شاتون ها و در نهایت شکستن آنها می باشد. اگر روغن از میزان تعریف شده بیشتر باشد منجر به سرریز شدن از لوله روغن ریز یا سر سیلندر می شود و باعث کثیف شدن دستگاه و کارگاه می شود. .

برای راه اندازی کمپرسور های تکفاز کافی است دو شاخه برق را به پریز وصل کرده و کلید اتومات را در حالت روشن قرار داده در این حالت هر گاه عقربه درجه باد به کمتر از ۶ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک روشن شده و فشار هوای مخزن بالا می رود و هر گاه فشار به ۸ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک خاموش می شود و این پروسه همواره تکرار می گردد. دقت کنید که سیستم قطع کن اتوماتیک دستگاه به درستی کار کند در غیر اینصورت کارای مطلوبی دستگاه ندارد.

برای کمپرسورها با برق سه فاز ابتدا درپوش کلید اتوماتیک کمپرسور را باز کنید سپس سرسیم های کابل سه رشته برق را به کلید اتوماتیک کمپرسور متصل نمایید ، سپس درپوش را ببندید و کلید را در حالت روشن قرار دهید.

هر چه توان و سیلندر دستگاه قوی تر باشد در مدت زمان کمتری مخزن هوا پر می شود. حال اگر کمپرسور هوا قرار باشد به دستگاهی وصل شود  دستگاه های ورودی را به پمپ باد وصل کنید .

نکات ذکر شده تنها در بر گیرنده نکات مهم راه اندازی پمپ باد است و نگهداری پمپ باد را در بر نمیگیرد .