اگر شما یک کارخانه بزرگ یا  یک کارگاه کوچک صنعتی داشته باشید و یا حتی در منزل باغبانی می کنید ۹۰ درصد شما یک کمپرسور هوا دارید که ممکن است براساس نیاز شما ,حجم و قدرت آن متفاوت باشد. پس شما به عنوان یک مصرف کننده پمپ باد لازم است نکات استفاده و نگهداری پمپ باد را یاد بگیرید. تعویض روغن کمپرسور های هوا یا پمپ باد های روغنی یکی از اساسی ترین نکات نگه داری پمپ باد است. در این مقاله تعویض روغن پمپ باد را قدم به قدم توضیح می دهیم اگرچه کمپرسورهای روغنی با حجم و ظاهر و قدرت متفاوت تولید می شوند و تولید کنندگان دستگاه , روغن های مختلف استفاده می کنند  اما روندی که ما توضیح می دهیم در تمام کمپرسورهای روغنی صادق است.

کمپرسور هوا

تعویض روغن  پمپ باد  ممکن است کار سختی نباشد اما اگر به درستی انجام نشود بهره وری کمپرسور را کاهش میدهد و ممکن است باعث خرابی دستگاه شود.

قبل از تعویض روغن کمپرسور هوا بهتر به سوالات زیر پاسخ دهید:

در کمپرسور هوا از چه روغنی استفاده کنم:

اگر دستگاه شما هنوز شامل گارانتی شرکت است بهترین گزینه انتخاب روغنی است که در دفترچه راهنمای دستگاه نوشته شده است یا تولید کننده به شما توصیه کرده است که در صورت ایجاد مشکل گارانتی به شما تعلق بگیرد. در غیر اینصورت میتوانید از روغن با کیفیت مخصوص پمپ باد استفاده کنید. از روغن های دیگر که مخصوص پمپ باد نیستند در کمپرسور هوا استفاده نکنید اطمینان حاصل کنید روغنی که می خواهید استفاده کنید مناسب پمپ باد است . روغن های دیگر ممکن است دارای افزودنی هایی باشد که در مخزن روغن دستگاه رسوب می کند و به دستگاه شما آسیب میرساند.

روغن کمپرسور هوا چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

دفترچه راهنمای اکثر پمپ بادها نوشته شده است که به صورت مرتب روغن پمپ باد را عوض کنید .اما اینکه چه چند وقت یکبار روغن را عوض کنید به نحوه کار شما با دستگاه دارد.

اگر شما از پمپ باد خیلی استفاده می کنید بسته به توصیه سازنده یا حداکثر هر ۳۰۰ ساعت کارکرد دستگاه روغن را عوض کنید. اما اگر از پمپ باد کم استفاده می کنید حداقل سالی یکبار یا هر ۵۰۰  ساعت کارکرد روغن دستگاه را عوض کنید .

۱.قبل از اینکه روغن کمپرسور خود را تخلیه کنید بهتر است دستگاه را را روشن کنید و به مدت نیم ساعت با دستگاه کار کنید تا روغن داخل پمپ باد گرم شده و راحت تر از دستگاه خارج شود.
۲.درپوش مخزن روغن را که معمولا در زیر مخزن است بردارید تا هوا داخل مخزن روغن وارد شود.
۳.پیچ تخلیه روغن را باز کنید تا تمام روغن های کثیف و قدیمی بیرون بیاید و هوا جایگزین روغن شود ظرفی را در زیر شیر تخلیه روغن قرار دهید تا محیط کارگاه کثیف نشود.

aircompressor oil2

۵. پس از تخلیه کامل روغن درون دستگاه پیچ تخلیه روغن را ببندید. اطمینان حاصل کنید که پیچ تخلیه کاملا بسته شده است تا بعدا چکه نکند و باعث خرابی دستگاه شود.
۴.به آرامی و با دقت روغن با کیفیت مخصوص پمپ باد یا همان روغنی که تولید کننده کمپرسور  به شما پیشنهاد کرده را در مخزن بریزید. کمی صبر کنید اگر سطح روغن از سطح مورد نیاز پایین تر رفت مجددا روغن اضافه کنید. اگر کمپرسور باد شما دارای نشانگر روغن است مطمئن شوید روغن کافی در دستگاه ریخته اید و نشانگر عدد درست را نمایش می دهد.

aircompressor oil3

۵. و در آخر دریچه روغن را محکم ببندید. دریچه روغن و پیچ تخلیه را تمیز کنید و دستگاه را روشن کنید چند دقیقه صبر کنید و مطمین شوید که پیچ تخلیه و دریچه روغن نشتی ندارد.

در صورت چک نکردن نشتی داشتن پیچ تخلیه دستگاه ممکن است شما به دلیل کثیف بودن کارگاه تا چند ماه بعد متوجه نشتی روغن نشوید و روغن زودتر از موعد تعویض مجدد تمام شود و روانکاری قسمت های مختلف دستگاه به درستی انجام نشود و به دستگاه شما آسیب جدی برساند در مواردی که زمان طولانی از تعویض روغن دستگاه گذشته است و پیچ تخلیه نشتی داشته است باعث خرد شدن سیلندر دستگاه شده است .

لازم به ذکر است نگهداری پمپ باد بسیار اهمیت دارد به عنوان مصرف کننده بهتر است نکات نگهداری پمپ باد و دفترچه راهنمای اختصاصی دستگاه را کاملا مطالعه کنید تا با مشکل جدی مواجه نشوید.